Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.05 09:42 - Притеснението като пристрастяване. Как да се справим с безпокойството?
Автор: designyourlife Категория: Други   
Прочетен: 200 Коментари: 2 Гласове:
1



 Притеснението като пристрастяване. Как да се справим с безпокойството?

 

          Притеснението никога не ни отървава от утрешната скръб, а само изсмуква радостта от днешния ден.

                                                                                                                                                Лео Баскаглия

 

            Колко често се случва да мислим за нещо, което ни тормози, да го премисляме, да създаваме сценарии в главата си и да не можем да се оттървем от мисълта за това? Какво е притеснението и как да се справим с него.

 

            Притеснението е навик. Навик да продължаваме да мислим за проблем, който не може да се реши в главата ни. Със сигурност не е лесно да се справим с него, но си заслужава.

            Притеснението създава проблеми във всяка сфера на живота ни – афектира здравето ни, нашето общуване, професионалното ни представяне и други.

            Ако оставим тази болест да ни зарази, ще бъдем поставени на колене. Нищо не е толкова деструктивно като притеснението.  Притеснението е другото име на недисциплинираното мислене. Притеснението е накaзание, затова че смятаме, че мисленето е безобидно. Да се притесняваш означава да не можеш да спреш да мислиш за нещо, което те занимава. Ако можеше да спреш да мислиш за това, нямаше да си притеснен.

 

            Но как да се справим?

 

            1. На първо място трябва да установим какво ангажира нашето внимание? Какъв е този проблем? Има 2 варианта във времево измерение – проблемът да е разрешим в настоящето и да можем да предприемем действия и неразрешим в настоящето и да не попада в нашия контрол към мемента.

            Ако можем да предприемем  действия трябва да вземем решение и да действаме съобразно него.

            Ако не можем да го променим мисленето за този проблем е излишна загуба на жизнена енергия. Ситуация, която ще възникне в бъдещето, няма място тук и сега. „Ще поживеем и ще видим“ са казали древните хора.

 

            Колко вида проблеми има?

 

            Проблемите в живота ни са 3 вида съобразно контрола ни над тях:

           

            1. Проблеми, над които имаме пряк контрол.

            2. Проблеми, над които имаме косвен контрол.

            3. Проблеми, над които нямаме контрол.

                       

            Проблемите на пряк контрол се разрешват от нас. За да не се притесняваме за тях трябва да решим какво ще е нашето поведение.

            Проблемите на косвен контрол зависят частично от нас. Тези проблеми също изискват решителност, за да бъдат разрешени, но зависят от друг фактор или човек. Участието ни в тези ситуации се свежда до нашия кръг на влияние. Оттам нататък проблемът се превръща в такъв извън нашия контрол и мисленето за него е загуба на време и енергия.

            Обиновено, обаче, не се притесняваме за такъв тип проблеми, а напротив, безпокойм се за неща, които са извън нашия контрол.

 

            2. След като установим, че проблемът /ако той попада в първите две категории следва да проявим активност и решителност и да действаме/ попада в категорията на неподлежащите на контрол проблеми каква да направим? Как да се справим с нещо, което хем ни смущава, хем не можем да направим нищо по въпроса?

 

            Първата и най-важна стъпка за да се справим с безпокойството е да дисциплинираме нашето мислене. По същество притеснението е неспирно мислене за нещо с негативна емоция, протичаща в нашето тяло.

            Вашият ум е инструмент. Мислите възникват, за да разрешат определена задача и изчезват с постигането й. Мисленето при повечето хора обаче е станало болестно и мислите им не им помагат, а напротив, задръстват техния ум и не им позволяват да действат трезво. Ако наблюдавате мозъка си ще видите, че това е така и при вас. Малко са хората, които са овладели ума си напълно.

            Всъщност този тип неспирно мислене е навик. Първият метод, чрез който може да се справите с този навик е медитацията. Медитацията (лат. meditatio) е практика, в която дадено лице тренира ума или предизвиква режим на съзнанието. Това трениране е необходимо, за да дисциплиниране на мисленето, за да може в ситуации, в които възникне проблем в ума, да можем да се справим, да спрем мисленето.

 

            3. Друг навик, който ще спомогне за намаляване на излишното мислене е да не мсилим въобще за нещо минало и за бъдеще, да бъдем само в настоящето. Не се унасяйте нито в хубавите, нито в лошите ситуации /минали и бъдещи/, и двата вида мисли, привикват ума ни да мисли неконтролируемо. Няма утре. Денят на спасението е именно днешният ден. Депресиите и загрижеността следват след човека, който се притеснява за бъдещето. Най-добрият начин да се подготвим за утрешния ден - това е да концентрираме целия си интелект, цялата си сила и мъдрост в днешния ден и неговите дела. Това е единствено възможният начин добре да се подготвим за бъдещето. Добър начин да не привиквате мозъка си да прави каквото си иска е да Бъдете заети и погълнати в това, което правите в момента. Мислете само за настоящето и няма как да се тревожите.

 

            4. Третия начин да се справим с безпокойството е друг тип мислене – визуализацията /този метод е по-скоро краен вариант, ако нищо от горепосочените не ни помага/ - всеки път, когато такива мисли започнат да налазват съзнанието, попитайте себе си "Какво е най-лошото, което може да се случи?“ Мислено си преставете най-лошия вариант. Увеличете мащабите му многократно. Обикновено това, което ще си представите е толкова адсурдно и неправдоподобно, че сами ще видите оковите, в които сте се оковали. Ще изпитате облекчение, защото мислено ще усмеете вероятностите, които толкова Ви плашат.

 

            5. Приемете нещата, които са извън Вашия контрол и се примирете с тях. Това, което се е случило вече няма значение, това, което ще се случи е извън контрола Ви. Приемете живота такъв какъвто е. Не се съпротивлявайте с неизбежното, не го оценявайте като добро и лошо. Приемете го и продължете напред.

 

            В заключение ще кажем, че притеснението трябва да бъде прието насериозно, за да се справим с него. Това пристрастяване на ума ни не бива да бъде пренебрегвано, защото мащабите на това мислене само ще се увеличават. Резултатите от това са липса на концентрация, депресия, постоянно безпокойство и много други. Не ставайте хронично притеснен човек – всеки един от нас е срещал такива хора. Те са оковани в собствените си мисли, олкото и да е хубаво това, което се случва около тях.

            Хванете юздите на ума си! Успех!

 




Гласувай:
1
0



1. nedovolen - Прекрасен постинг! Споделих го с ...
05.05 10:03
Прекрасен постинг!
Споделих го с близък, с ”хоби” - дай ми да се притеснявам.

”Едно нещо дали си мислите, че го можете, или че не можете, вие и в двата случая сте прави.” Х. Форд.
цитирай
2. designyourlife - Благодаря за високата оценка! Дано ...
05.05 13:53
Благодаря за високата оценка! Дано постингът му помогне да се справи с хроничното притеснение. :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: designyourlife
Категория: Други
Прочетен: 7085
Постинги: 17
Коментари: 5
Гласове: 3
Архив
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031